Iklan Nuffnang

Wednesday, February 23, 2011

TIps Tips


Korang nampak tak ade gambar kat atas aku tepek as formula kat side blog.... Ape ni ek.... ni ebook yg Kevin Zahri jual online, kalo nak beli leh klik kat SINI Ebook ni berformat pdf. Rasa rasa contest yg saya buat ni byk ambil tip2 dlm ebook ini. Saya tak boleh lah kongsi secara langsung apa ada dlm ebook ini... kang tak pasal2 kene saman... murah jek RM20 utk tip kesihatan dan penjagaan makanan kita, berapa byk kita nak mkn.

Walaubagaimana pun, dlm ebook dia akan kirakan berapa calorie yg perlu kita amil berdasarkan umur, gender, berat dan tinggi kita, kita tak perlu ikut sgt sbb kita dah ada MYFITNESSPAL

Anggap saja kita perlukan 1200 calorie sahaja utk org2 berdiet.. kalo kita pergi Dietrian kat hospital kerajaan, dorang pon bagi jadual makanan berdasarkan kalori 1000-1200 kalori saja, sayang, jadual tu dah hilang dlm simpanan saya. Kalo nak gi wat appoinment dekat hspital. Free of charge, dorang akan pantau berat, lemak dan permakanan kita.

Selain itu 1200kl, cam sikit, ade yg kata byk nyer.. ok saya bagi tip lagik.. Kita boleh bahagi2 kan kalori pada breakfast, lunch, dinner dan snack.

Kita perlu rancang apa perlu makan esok hari. Ini biasa utk org berdiet. Bila kita rancang, kita tahu nak makan apa, kita akan tahu berapa kalori kita nak makan. Kalau kita makan dulu baru nak cari kalori, selalunya mmg ke laut lah diet kita terutama nasi yg berlauk pauk.

Cara pertama
  1. 500kl for breakfast
  2. 500kl for lunch
  3. 200kl for dinner / snack
Total 60% protin, 35% carbo, 15% mineral (contoh buah)


Cara kedua
  1. 600kl for breakfast (yeah.... leh makan nasi lemak)
  2. 400kl for lunch
  3. 200kl for dinner / snack
Total 60% protin, 35% carbo, 15% mineral (contoh buah)

Contoh as below : -

Eh terlebih 7 lah... tak pe... boleh tolak dgn kalori yang kita bakar contoh :-

Bekerja dipejabat - biasa 8 jam kita dah bakar 650kl,
Tidur 8 jam kita akar 438kl.

Tak percaya? beli lah ebook. :)

Kenapa kena mkn byk protin ?

Kita bukan buat diet protien k, kita karbo pon makan, tp kuantiti sikit, protien mengenyangkan. Dan selamat sikit nak bakar kalori daripada karbo. Kita tak kan rase bersalah makan protien yang byk, yang penting bukan dari RESTAURANT FAST FOOD.

Alangkah baiknya kita lupa kan nasi lemak, roti canai (fast food forbidden) utk 3 bln ni, tp nak makan bolehhhhh, pandai2 lah kita susun jadual makanan kita. Jangan perdaya dgn nutrition facts dlm FAST FOOD, tu semua leh wat kita super size.

JANGAN BUAT

  1. Konon2 kat opis tak makan cuma amek 200kl, tapi balik mak masak siap hidang korang lantak 1000kl, mmglah still 1200kl, tp korang tahukan amalan kalau makan malam. Sindiri mau ingat.
  2. Hari2mau kepci, sok pizza, sok roti canai 2 keping, sok nasi lemak mak buat adoiii siap tapau gi kerja, sok mekdi. Kenny roger ok kot, tp ayam je, no side2 order.
  3. Air manis... tukar pada air putih atau susu low fat milk, atau jus tanpa gula tp amek jarang2 dlm seminggu sekali ok kot, tp jgn match dgn mknan yg heavy, biskut n milo oklah kot
  4. Skip breakfast.. rugiii kalo skip... malas nak cite
  5. Makan megi hehehe.... lupakan terus utk CYC ni.

Jadi, saya harap semua peserta CYC akan gunakan tip saya beri utk mulakan dari sekarang utk biasa2kan nanti dah start contest

Saya sendiri mengharap akan berjaya misi kurang 5kg dlm sebulan, so total 15kg dlm 3 bln sepanjang CYC. Amin........... :)

5 comments:

mabs_pay said...

owhh..byk info...tq2!!

N a d i a said...

Akak,

Kalo kita bertiga berjaya kurangkan 15kg dalam masa 3 bulan ni.

1 Jun nanti kita dating enjoy makan nak?

Hehehehee

noorcahaya said...

eja.... boleh start ssekarang utk biase kan diri ok =)


nadia... ko ni buat aku kobar2 tau... awak duduk mana? kalo dpt 15kg, bli tripo-x baru enjoy makannnn

Tilot said...

uwaaaa!!! macam nak jugak join... huhuhu..

noorcahaya said...

tilot mau enggak, kalo mauk, guwe masukkan list dan baca t&C nya.

Followers

Reach The Goal

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

BMI

Weight:


Height:



Your BMI is:

Popular Posts

nuffnang